piątek, 17 lutego 2017

[354] Judith Hooper- 'Śpiąca Alicja'

***


Autor : Judith Hooper
Tytuł : Śpiąca Alicja
Seria : -
Wydawnictwo : Prószyński i S- ka
Stron : 528

Alicja James- siostra sławnego pisarza Henry'ego Jamesa, znanego m. in. z Portretu damy. Choć zapomniana przez świat podczas swojego życia, to ciekawa postać, intrygująca współczesnych ludzi.

Alicja, wychowywana z czterema braćmi, wiecznie zajętą matką i bujającym w obłokach ojcem- myślicielem i jednocześnie autorem niezrozumiałych dla społeczeństwa książek, była dziewczyną bardzo inteligentną. Niestety, ówczesne lata nakazywały tłamszenie kobiet, przypisując im wyłącznie zadania domowe, nie zaś podbijanie świata swą erudycją. Przez niemal całą swoją egzystencję tej kobiecie zabraniano tego, czego tak łaknęła- podróży, świata, towarzystwa. Sprzeciwiała się nudnemu, małżeńskiemu życiu, widząc sens w nieustannym zdobywaniu wiedzy. Alicja James- postać nietuzinkowa, choć na wiele lat przykuta do łóżka.

Oto gorzka prawda: ten, kto kocha mnie (lub wcale), dzierży całą władzę, dlatego miłość tak boli.

Twórczość Henry'ego Jamesa nie jest mi obca, a wręcz pałam do niej równą sympatią, co do książek sióstr Bronte. Dlatego też nie skupiam się wyłącznie na powieściach jego autorstwa, lecz sięgam dalej- do lektur opisujących jego życie, rodzinę, czy -jak w tym przypadku- młodszą siostrę, Alicję.

Śpiąca Alicja jest formą pamiętnika; znajdujemy tam nie tylko przemyślenia bohaterki, lecz również część korespondencji między jej braćmi, przyjaciółmi, rodziną czy opis współczesnej jej sytuacji politycznej. 

Z wielu powodów ta pozycja przyciągnęła moją uwagę. Pierwszym, dość oczywistym, było nawiązanie do Henry'ego James'a, o czym już wspomniałam. W drugiej kolejności zaintrygował mnie tytuł oraz mroczna, nieco smutna okładka. Już po zagłębieniu się w lekturę odnalazłam w niej wiele kwestii, które wywołały we mnie zwykłą, prostolinijną ciekawość. Alicja jest bardzo intrygującą postacią (wiem, ciągle powtarzam to słowo- intrygujące. Wybaczcie.), kobietą, która spętana rodzinnymi powinnościami, pragnie wreszcie być wolna, jednak świat skutecznie protestuje. Przez całe swoje życie cierpiała na przypadłości, tajemnicze dla coraz to nowszych medyków. Ostatecznie skończyła przykuta do łóżka, powalona paraliżem nóg, a za jedyne towarzystwo miała pielęgniarkę i odwiedzające ją kobiety.

A także... ukochaną Katherine. Bo wiecie, Alicja kochała kobiety; w przenośni i dosłownie. 

Na początku mojej przygody ze Śpiącą Alicją myślałam, że bohaterka to hipochondryczka, wymyślająca swoje choroby 'z nudów'. Ciężko było mi ustalić, czy tak jest naprawdę, czy niesłusznie ją osądzam. Na pomoc ruszyło posłowie; tam autorka umieściła odpowiedzi na kilka pytań, jakie mogły powstać w trakcie lektury. I oto wiem, iż to nie hipochondria.

Mimo licznych chorób, przeciwności losu i niezrozumienia, Alicja wciąż trwała. Nieustannie znajdowała siłę na wertowanie ksiąg, czytanie gazet, a przede wszystkim- rozmyślanie. Polubiłam tę melancholijną istotę i wiem, że gdyby urodziła się w naszych czasach, na pewno podbiłaby świat.

Za możliwość przeczytania dziękuję wydawnictwu Prószyński i S- ka!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Drogi Czytelniku !
Jeżeli już straciłeś te kilka minut na wejście na mój blog i przeczytanie chociaż kilku linijek recenzji, to proszę, daj o sobie znać w komentarzu ;)
Miło się czyta czyjeś opinie :-*